Gingivitis en Parodontitis

Gingivitis

Gingivitis is een ontsteking van het tandvlees. De hoofdoorzaak is tandplaque, de plaque veroorzaakt een ontsteking aan de rand van het tandvlees. Het tandvlees kan rood en gezwollen zijn, het bloedt makkelijk tijdens het tandenpoetsen. Een goede mondhygiëne is vereist om het tandvlees gezond te krijgen en houden. De mondhygiënist kan hierbij advies geven.

Een gebitsreiniging bestaat uit:

• Voorlichting en mondhygiëne instructies
  • Het verwijderen van aanslag en tandplaque (GBT Protocol)
  • Tandsteen verwijderen met handinstrumenten en/of ultrasoonapparaat (GBT Protocol)

Wat is het GBT Protocol (guided biofilm therapy)

Mondzorgpraktijk ’t Brunink werkt met de Airflow Profylaxis Master van EMS. Dit is het nieuwste apparaat op het gebied van aanslag, plaque en tandsteenverwijdering.
Dit apparaat werkt met een poeder, (warm) water en hoge druk (de airflow). Dit verwijderd alle plaque en aanslag. Doordat het gebit hierdoor mooi schoon word, hebben we een beter zicht om gericht het tandsteen te verwijderen.
Heeft u implantaten? Dit is een mooie methode om rondom de implantaten pijnloos en veilig te reinigen.
Meer informatie

Na de airflow gebruiken we de ultrasoon. Door de ‘No Pain’ technologie wordt dit zo aangenaam mogelijk voor de patiënt. Het apparaat ‘herkent’ het tandsteen en als er geen tandsteen aanwezig is worden de trillingen ook minder.

Parodontitis

Parodontitis is een ernstige vorm van tandvleesontsteking waarbij het tandvlees loslaat van je tanden en kiezen (pockets) en ook het kaakbot aangetast wordt. Afgebroken kaakbot is niet meer te herstellen. Een tijdige behandeling door een mondhygiënist is daarom noodzakelijk.
    Bij parodontitis wordt het kaakbot afgebroken en kunnen, door het terugtrekkende en loskomende tandvlees, je tanden en kiezen los komen te zitten en uiteindelijk uitvallen. Kaakbot dat verdwenen is komt niet meer terug. Een tijdige behandeling – of nog beter: voorkomen – is daarom ontzettend belangrijk.
    Om te kunnen achterhalen hoe ernstig een tandvleesontsteking is, meet de mondhygiënist de diepte van de pockets (de ruimte tussen je tand en het tandvlees). Bij gezond tandvlees is die ruimte 1 tot 3 mm diep en bloedt niet. Bij ontstoken tandvlees is de pocket tot 5 mm diep. Parodontitis zorgt voor nóg diepere pockets van wel 6 mm of meer.

Bron: NVM Mondhygienisten

De behandeling voor parodontitis bestaat uit:

• Parodontiumstatus maken (meten van de pockets)
    • Initiële behandeling (reinigen onder het tandvlees)
    • Eventueel een tussentijdse evaluatie
    • Herbeoordeling (evaluatie van de initiële behandeling)
    • Nazorg

Aangesloten bij